Raport TOP10 gwiazdy – „Lokomotywy reklamowe”

2019/01/16 12:25

Magda Gessler nadal króluje w reklamowym rankingu

Wygląda na to, że Magda Gessler nie zamierza ustąpić z pierwszego miejsca podium w kategorii gwiazd, na których stacje telewizyjne zbijają kokosy. Prowadzone przez nią „Kuchenne rewolucje” z reklamowymi przychodami ponad 230 mln. zł. ponownie pobiły swój ubiegłoroczny rekord i to znacznie! Przygotowaliśmy  kolejną odsłonę autorskiego raportu nt. gwiazd TV, na których stacje telewizyjne zarabiają najwięcej reklamowych pieniędzy.

 

 

 

To już 9 edycja tworzonego przez nas reklamowego rankingu gwiazd. Wynika z niego, że stacje TV mogą być zadowolone, przychody z ich topowych formatów wzrosły w ubiegłym roku o 17%. Zwyciężczyni rankingu, Magda Gessler co roku umacnia swoją pozycję najlepszej telewizyjnej lokomotywy reklamowej. W 2018 r. jej „Kuchenne rewolucje” przysporzyły stacji TVN niemal 233 mln zł, to o ponad 33 mln więcej niż w roku poprzedzającym. Jakby tego było mało, w pierwszej dziesiątce znalazł się drugi program z udziałem Magdy Gessler – „Masterchef”, który w 2018 r. zarobił 55 mln zł. Stoi za tym niewątpliwa charyzma najbardziej znanej polskiej restauratorki oraz wciąż popularna wśród Polaków tematyka kulinarna. Jednak część zasług w tym zakresie, należy przypisać stacji TVN. - Prowadzony przez Magdę Gessler format „Kuchenne Rewolucje” jest maszynką do zarabiania pieniędzy. Treści monetyzowane są poprzez emisję powtórek (ok.godziny7.00 i 15.00), co w konsekwencji prowadzi do generowania dużej liczby spotów, pod tym względem zajmuje on trzecie miejsce w zestawieniu – wyjaśnia reklamowy sukces „Kuchennych rewolucji” Michał Bakalarczyk, ekspert rynku TV w MullenLowe MediaHub.

 

Jednak wspomniane 233 mln zł to nie wszystkie reklamowe przychody tego formatu. W tej edycji badania eksperci zwrócili uwagę na powtórki popularnych formatów na innych platformach należących do dużych stacji. Okazało się, że generują one całkiem spore zyski.  - Warto zauważyć, że większość popularnych formatów ma swoje drugie życie w stacjach tematycznych. Powtórkowe emisje powiększają zarobki stacji o 12%, czyli o blisko 100 mln zł – wyjaśnia Bakalarczyk.

Powtórki „Kuchennych rewolucji” pojawiają się także na takich kanałach jak: TVN Style, czy Food Network.

 

Pierwsza czwórka bez zmian

Kolejność pierwszej czwórki rankingu nie zaskakuje w stosunku do ubiegłorocznych wyników. Na drugim miejscu z przychodami blisko 192 mln. zł plasuje się teleturniej „Milionerzy”, którego prowadzący Hubert Urbański był w ubiegłym roku „wielkim telewizyjnym powrotem”. Przychody z tego formatu wzrosły aż o 65 mln zł w stosunku do roku poprzedniego.  Odświeżony format świetnie sobie radzi. Jest chętnie oglądany – jest na pierwszym miejscu pod względem GRP/spot (średniej widowni pojedynczej emisji), co pozwala stacji na windowanie ceny spotów emitowanych przy tym formacie. Pod tym względem zajmuje 5 miejsce w zestawieniu.

Trzecie i czwarte miejsce należą do propozycji telewizji Polsat: „Nasz nowy dom” z prowadzącą Katarzyną Dowbor i popularnego talent show Polsatu „Twoja twarz brzmi znajomo” z całą plejadą celebrytów - zarówno w jury jak i wśród uczestników. Pierwszy zarobił w 2018 r. 125 mln zł (w 2017 - 110 mln zł), zaś drugi mniej niż rok wcześniej -  88 mln zł (w 2017 – 91 mln zł).

Nowością w zestawieniu jest jeden z pierwszych teleturniejów w Polsce, który po latach doczekał się wielkiego powrotu – „Koło fortuny” (TVP2). Program dziś  prowadzony przez duet Rafał Brzozowski oraz Izabella Krzan uplasował się na 5 pozycji rankingu z wynikiem ponad 76 mln zł. W 2017 r.  odświeżony format wystartował dopiero we wrześniu, przez co nie trafił do pierwszej dziesiątki ubiegłorocznego zestawienia (zajął wówczas 27 miejsce). Stacja chce wycisnąć z programu jak najwięcej emitując powtórki nawet dwa razy w ciągu dnia.

Tradycyjnie w pierwszej dziesiątce najbardziej dochodowych programów znalazł się teleturniej muzyczny „Jaka to melodia” (TVP1), z którym od wielu lat związany był prowadzący Robert Janowski, w 2018 r. zastąpiony przez Norbiego. Program w 2018 r. zarobił dla stacji ponad 75 mln zł.

W rankingu nie zabrakło także Bronisława Cieślaka, bohatera serialu kryminalnego „Malanowski i partnerzy” (Polsat) oraz kolejnych propozycji stacji TVN „Mam talent”, „Masterchef” czy „Ameryka Express”.

Gorzej niż w 2017 roku wypadły nowości Polsatu, które zajmują miejsca na początku trzeciej dziesiątki zestawienia. Jedynie format „World of dance” z Edytą Herbuś, Michałem Malitowskim oraz Rafałem Kamińskim zajął 16 pozycję, wyprzedzając inny topowy program tej stacji „Dancing with the stars - taniec z gwiazdami”.

             

Rosną zyski stacji telewizyjnych

Nasza analiza potwierdza, że rosną zyski z topowych formatów. Rok 2018 przyniósł wzrost przychodów reklamowych z tych programów aż o 17%

O blisko 12% (niemal 100 mln zł) rosną zarobki stacji uzyskane dzięki powtórkowym emisjom na antenach tematycznych (na głównych antenach zarobki w 2018 to ok. 714 mln zł, łącznie z powtórkami na innych kanałach prawie 812 mln zł)

Aby maksymalnie wykorzystać przestrzeń reklamową wokół topowych formatów, nadawcy umiejętnie zwiększają liczbę emitowanych przy nich spotów reklamowych.

 

Przychody reklamowe(rate card) TOP 5 formatów TV - emisje w głównych stacjach w latach 2017/2018

 

 

Przychody reklamowe (rate card) TOP 5 formatów 2018/2018 – emisje wraz z powtórkami na innych kanałach.

 

 

 

 

*GRP (ang. Gross Rating Point) jest to suma ratingów czyli wartości, które określają jaki % grupy celowej (populacji) zetknął się z pojedynczą emisją naszej reklamy.

** Analiza została przeprowadzona na bazie danych: Nielsen Audience Measurement, grupa Wszyscy 16-49